REFUGEES WELCOME TO CATALONIA: A PRACTICAL GUIDE

miércoles, 9 de marzo de 2011

El veritable ús de la xarxa que fan els alumnes

El Departament d'Educació ha decidit bloquejar la descàrrega de continguts i l'accés a les xarxes socials per fer front a les múltiples incidències a les aules digitalitzades, a causa dels problemes de connectivitat a internet. La decisió arriba després que un informe oficial assenyalés que una part dels errors de connexió detectats en instituts adscrits al programa Educat 1x1 es podien atribuir a l'ús de la xarxa que fan els alumnes.
Segons l'informe, més del 75% del tràfic d'internet a les aules correspon a portals que no són estrictament educatius. El més visitat és el de Softonic, dedicat a la descàrrega legal de continguts, inclosos els educatius. No obstant això, l'anàlisi en profunditat del comportament dels alumnes evidencia que les descàrregues de jocs ocupen “un lloc preeminent”.

Davant d'això, el departament ha bloquejat l'accés a Softonic. En el cas d'Adobe i Windows Update, que s'usen per baixar actualitzacions de programes, només se n'ha limitat l'accés si la infraestructura no permet canviar la configuració perquè no saturin la connexió.
Tot i no superar el 10% del trànsit total, Educació també ha bloquejat, per defecte, les xarxes socials. A diferència de les pàgines de descàrregues, els centres que ho sol·liciten poden tornar a tenir accés a Facebook i Twitter. La restricció ha estat ben rebuda per alguns instituts: “Després de molt insistir, fa poc més d'una setmana que s'ha fet efectiva la limitació”, explica Jaume Carles, director de l'institut Ramon Turró de Malgrat de Mar. Però, en aquest centre ja han detectat problemes amb el filtre: “Els alumnes han buscat alternatives per accedir al Facebook i, en no ser un filtre personalitzat, el bloqueig és menys efectiu”.
L'institut Lluís de Peguera de Manresa fa temps que combat l'ús indegut d'internet treballant amb un sistema operatiu alternatiu, el Linkat. Però hi ha estudiants “que fan una còpia de la pàgina, la posen de fons d'escriptori i mentre el professor no vigila, fan de les seves”, explica el director, Pep Castilla. El centre no s'oposa a les xarxes socials i les utilitzen en algunes classes.
També a l'institut Torres del Palau de Terrassa fan un ús pedagògic de Facebook i Twitter. “Sóc partidari de la utilització responsable d'aquestes eines”, assegura el director, Evaristo González. El professor Lluís Tomàs, de l'institut Martí i Pol de Roda de Ter, tampoc demonitza les xarxes socials i explica als alumnes “els bons usos i els riscos”