REFUGEES WELCOME TO CATALONIA: A PRACTICAL GUIDE

miércoles, 7 de junio de 2017

“El secret del meu turbant” de Nadia Ghulam i Agnès Rotger

La meva recomanació d'avui és 'El secret del meu turbant', Columna edicions 2010. Premi Prudenci Bertrana de novel.la 2010. Llibre escrit a quatre mans entre la periodista Agnès Rotger i la protagonista de la història, l'afganesa Nàdia Ghulam
El secret del meu turbant explica la història real de Nàdia Ghulam, una noia afganesa que amb només vuit anys va patir greus ferides a causa d’una bomba. En sortir de l’'hospital dos anys després, s'’havia instaurat a Afganistan el règim talibà i ella va prendre una decisió radical: lluitar per la seva llibertat.
És un llibre perquè tota la família el llegeixi, és un llibre imprescindible pels nostres adolescents acostumats a tenir-ho tot, un llibre on els adolescents relativitzaran tots els seus greuges de 1r món amb la vida per la que ha tingut que passar la Nàdia, que ara viu a Badalona (Barcelona). Un llibre que farà remoure les consciències.
La mare xiscla mentre em treu amb mans frenètiques els trossos de guix i de ciment que m’han caigut al damunt. Els seus ulls plens de pànic busquen algun indici de vida al meu cos de vuit anys. Acaba de caure una bomba a casa. I ella es llança a apagar amb el seu cos les flames que encenen el meu, amb una abraçada en què em vol tornar a donar la vida. Ignora que ella també s'’està cremant, ignora que és una dona feixuga i poc àgil, ignora el fum i la runa i em treu a braços, i en pocs segons, del que podia haver estat la meva tomba. Només després de veure’m fora d’allà, i de comprovar que encara respiro, a la mare l’'abandonen les forces. Llavors es posa a tremolar descontroladament i a repetir el meu nom com si no pogués parar mai més: Nàdia, Nàdia, Nàdia, Nàdia . Serà l’última vegada que la mare em dirà Nàdia a la nostra casa de Kabul. El proper cop que tindrem una casa, jo seré l’'home de la família. 
Llegeix les següents preguntes i intenta respondre-les un cop hagis llegit el llibre. 
1. Com es diu el protagonista o la protagonista de la novel·la?
2. Viu a Afganistan, per què és un moment històric?  
3. Per què es posa un turbant al cap? o un burka? o una sotana? o el vel d'una monja?
4. Amb quins mitjans sobreviu i tira endavant la seva família? Podries fer-ho tu?
5. Quina relació té amb els talibans? 
6. Quin va ser el seu últim viatge?  
7. Què hauries fet tu si t’haguessis trobat en aquesta mateixa situació? 

Per què no ho parleu en família? El debat pot ser molt interessant.

No hay comentarios: