REFUGEES WELCOME TO CATALONIA: A PRACTICAL GUIDE

lunes, 2 de octubre de 2023

Tots mereixem una mestra com la senyoreta Diana

                                                          Hizir Cengiz*


Traducció: Àngels Oliveras



Estimada senyoreta Diana,

Ahir em vaig posar a recordar el temps en què era a cinquè de primària. M'he oblidat de moltes coses, però no dels compliments que em feia vostè de tant en tant, amb la seva veu ronca de fumadora, ni de la mà a la meva espatlla, ni que de vegades em feia una abraçada. Tampoc se m'obliden els dolços que guardava al calaix d'aquell preciós escriptori: una piruleta o una xocolatina, per si a algú de la classe li venia bé, sovint perquè havia passat alguna cosa a casa la nit anterior. Vostè sabia exactament quan ho necessitàvem.

També recordo la foto de tota la classe, amb aquelles cares tan còmiques, que em va regalar després d'haver-la tingut penjada tot el curs a la paret de l'aula.

Vosté era així.

Per a un noi a qui, per diverses raons, no li agradava ser a casa, que tenia amics però que sempre el deixaven al marge —fins al punt que només se sentia segur al marge—, la seva aula era un niu càlid, gairebé un refugi.

Totes aquelles coses em feien sentir bé. Avui podria dir que em va impulsar a confiar en mi mateix.

Fa poc vaig llegir la investigació «Desigualtat contemporània», que acaba de publicar la Direcció General de Planificació Social i Cultural. La desigualtat, com es pot llegir allà, ja no es refereix només al capital en un sentit econòmic. També és capital cultural, social i personal. Per als investigadors, aquest darrer punt es resumeix en «qui ets»: la teva salut, el teu aspecte, el teu IMC i la teva autoconfiança i imatge.(1)

Per tant, conclouen els investigadors, per combatre la desigualtat no es pot pensar només en els diners. (2)

De sobte hi vaig caure. Fa molt de temps que intento entendre d'on ve la meva inseguretat, per poder-hi fer alguna cosa.

Al sobre on vaig trobar la foto de tota la classe també hi havia el meu butlletí de notes de tercer. La mestra escriu que demano tasques difícils, però que immediatament dic que no les puc fer. «A vegades es mostra insegur de si mateix», anota.

Una veu al meu cap —la meva— m'ha estat cridant tota la vida que no sóc prou bo i que no estic on em correspon (3), ni davant la perspectiva de cursar estudis preuniversitaris —i després universitaris— ni mentre els curso; ni per treballar a mitja jornada com a gerent ni com a assagista, ni a l'hora de pujar a un escenari i parlar des d’allà, ni per tenir estalvis o portar un vestit amb corbata. De tant en tant, aquesta veu em desperta angoixat.

Com silenciar-la?

I vaig pensar en vostè.

L'estudi afirma que un mateix pot augmentar el seu capital personal; per exemple, menjant més sa i vestint-se millor. (4) Però, afegeixen immediatament els investigadors, la desigualtat no la podem resoldre pel nostre compte.

Necessitem de l'altre: un govern que cooperi, el suport de la família, amics o veïns, gent amb qui puguem parlar d'assumptes personals i una xarxa professional. (5)

Vostè és en aquesta llista.

Amb les seves paraules —no només afalacs, per sort— i potser més encara amb el copet a l'esquena, l'abraçada i els dolços, em feia saber que ho estava fent bé i que jo importava. I això funcionava: quan vostè em deia una cosa bonica sobre com escrivia, començava a parar més atenció a l'ortografia i a calcular amb més ganes.

És nou per a mi no culpar-me de la manca d'autoconfiança. Ara ho sé: la causa també és fora d'un mateix. Igual que gran part de la solució per a aquesta carència.

Tant de bo hi hagi moltes més Dianes, perquè hi ha molts petits (i adults) que se'n beneficiarien.

Atentament,


Hizir



* Hizir Cengiz (1999) és neerlandès d'origen turc; va néixer a Turquia i va arribar amb quatre anys als Països Baixos (la Haia) mitjançant el reagrupament familiar. És periodista freelance a la plataforma periodística De Correspondent. Intenta comprendre's a si mateix i el món que l'envolta. Per això escriu assaigs sobre identitat, diversitat i sentit de pertinença. Hizir estudia Dret i també és columnista a la revista d'opinió De Kanttekening. El 2017 va guanyar el primer Premi Jan Paul Bresser, per a periodistes que escriuen sobre la Haia. També ha escrit per al diari De Groene Amsterdammer.



Article original en neerlandès: «Iedereen verdient een juf Diana», de Hizir Cengiz, publicat a De Correspondent el 23 de març de 2023.







A l'informe, es resumeixen així aquestes persones i instàncies: «el govern», «la xarxa social de suport», «el cercle de gent amb què es pot parlar d'assumptes personals» i «la quantitat de persones conegudes amb una professió influent».






No hay comentarios: